Jak radzić sobie w czasie pandemii?

Relacje społeczne odgrywają istotną rolę w życiu młodego człowieka, są źródłem wsparcia, zrozumienia i dobrego samopoczucia. Niestety w ostatnim czasie wiele się zmieniło… Nauka i praca online, brak kontaktu z innymi ludźmi, stres dotyczący zakażeń na COVID19 – to nasza codzienność. Zmiany społeczne i pandemiczna rzeczywistość „uderzają” zwłaszcza w kruchą psychikę dzieci i młodzieży.


Ograniczenie kontaktów i izolacja epidemiologiczna wpływają negatywnie na ich samopoczucie psychofizyczne – mogą przyczyniać się również do rozwoju chorób, mówimy tutaj o zwiększonym ryzyku wystąpienia zaburzeń adaptacyjnych i emocjonalnych, w tym:
➡PTSD (zespół stresu pourazowego)
➡zaburzeń depresyjnych
➡zaburzeń lękowych.

W USA opublikowano raport, z którego wynika, że napięcia i lęki związane z poczuciem braku kontroli u sześciolatków wzrosły w ostatnim roku aż o 30%.

Jak sobie radzić w nowej rzeczywistości?


STWÓRZ PLAN DNIA! Porządek codziennej rutyny – pobudka, sen, posiłki, różne aktywności, zabawa, wypoczynek, nauka. Dzięki nim dziecko będzie czuło się bezpieczne.

NAUKA ZDALNA! Twoje dziecko uczy się zdalnie. Będzie to związane z częstszym niż dotychczas wykorzystaniem komputera, tabletu czy telefonu komórkowego do celów dydaktycznych. Pamiętaj, nie wyręczaj go we wszystkim. Bądź z boku, kontroluj, pomagaj. Oferowanie pomocy w każdej chwili powoduje, że dzieci uczą się bezradności wobec napotykanych trudności.


BĄDŹ OBECNA/OBECNY NIE TYLKO FIZYCZNIE ALE I EMOCJONALNIE! Reaguj z empatią na emocje dziecka, okazuj troskę i zainteresowanie jego samopoczuciem.

PRZEKIERUJ UWAGĘ DZIECKA/NASTOLATKA NA INNYCH! Badania sugerują, że nastolatkom łatwiej jest podjąć konstruktywne działania, jeśli zachęci się je do rozważenia, w jaki sposób mogą wspierać inne osoby (starsze, dzieci, lokalną społeczność, ubogich) np. poprzez zabawę lub wspólną naukę z młodszym rodzeństwem, pomoc w zrobieniu zakupów starszej sąsiadce czy oddanie zbędnych ubrań potrzebującym.

ZADBAJ O ODPOCZYNEK! Ważne jest, aby oderwać się od pracy zawodowej i nauki, więc jeśli spędziliśmy kilka godzin przy komputerach i telefonie, wyłączmy je teraz i skupmy się na innych formach relaksu.

WDZIĘCZNOŚĆ! Pomyśl o wszelkich dobrach jakimi dotychczas obdarowało Cię życie. Można zapisać wszystkie powody do wdzięczności. Postaraj się aby było ich jak najwięcej. Zatrzymaj tę kartkę, by w chwilach codziennego pędu, zwątpienia lub innych życiowych perypetii móc wyciągnąć ją i przyjrzeć się swojemu życiu z nieco innej perspektywy.